Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2011

Σε καλό δρόμο ο.... οδικός άξονας Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη

Μάχη με το χρόνο, αλλά και τις δυσκολίες ρευστότητας δίνει η κυβέρνηση, προκειμένου να εκκινήσει τη μηχανή της ανάπτυξης μέσα από έργα υποδομής. Βασικός στόχος κυβέρνησης και Ε.Ε., η επίλυση των προβλημάτων και η επανεκκίνηση των πέντε μεγάλων οδικών έργων παραχώρησης που θα τονώσουν άμεσα την οικονομία και θα ανοίξουν το δρόμο προκειμένου να υλοποιηθεί το ΕΣΠΑ και νέα έργα, άλλα και να γίνουν επενδύσεις στη χώρα.

«Κλειδί» φαίνεται ότι αποτελούν τα πέντε μεγάλα οδικά έργα παραχώρησης αφού από την «επιβίωσή» τους θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό η επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και η πολυπόθητη ανάπτυξη.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η κατασκευή και λειτουργία των πέντε μεγάλων έργων, που παραμένουν «παγωμένα» εδώ και δύο χρόνια σχεδόν, υπολογίζεται ότι θα συνεισφέρουν πάνω από 2% στο ΑΕΠ ανά έτος και θα δώσουν άμεσα -στον τεχνικό κλάδο μόνο- δουλειά σε τουλάχιστον 16.000 εργαζομένους, άλλα και πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας σε παράλληλες δραστηριότητες.

Θέσεις εργασίας
Πάνω από 70.000 υπολογίζονται οι θέσεις εργασίας που θα αναπτυχθούν κατά τη διάρκεια της λειτουργίας τους σε πολλούς παραγωγικούς κλάδους που θα λάβουν το «φιλί της ζωής» με την επίλυση των προβλημάτων και την υλοποίηση των έργων που αποτελούν και τις μόνες μεγάλες αναπτυξιακές επενδύσεις με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων που υφίστανται αυτή τη στιγμή στην ταλαιπωρημένη από τη βαθιά ύφεση χώρα.

Κάθε ημέρα καθυστέρησης εντείνει τον προβληματισμό των ξένων επενδυτών και τραπεζών για την ελληνική ανάπτυξη και η μη επίλυση των προβλημάτων ουσιαστικά θα στρέψει το επενδυτικό και τραπεζικό ενδιαφέρον οπουδήποτε αλλού πλην της χώρας μας, που θα αποτελεί πλέον «επενδυτική έρημο».

Αποκατάσταση της εμπιστοσύνης
Ακριβώς γι' αυτόν το λόγο, η επανεκκίνηση των έργων έχει ζωτική αξία για την ελληνική οικονομία, αφού σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση «δεν πρόκειται η χώρα μας να αποκτήσει επενδυτική ελκυστικότητα, άλλα ούτε και να υλοποιηθεί και το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ», όπως αναφέρει καλά πληροφορημένη πηγή, η οποία μάλιστα χαρακτηρίζει τα πέντε μεγάλα έργα παραχώρησης ως «μανιβέλα της ανάπτυξης. Αν δεν γίνουν αυτά τα έργα ξεχάστε και τις αποκρατικοποιήσεις και το ΕΣΠΑ και την ανάπτυξη» αναφέρει η ίδια πηγή, χαρακτηριστικά.

Από την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων εξαρτάται και η συνέχιση της παραγωγής έργων στη χώρα. Αν επιλυθούν τα προβλήματα και ξανανοίξουν οι κρουνοί της χρηματοδότησης για τα οδικά έργα με συμβάσεις παραχώρησης θα δοθεί η αίσθηση της ασφάλειας ώστε να γίνουν ελκυστικά για επενδύσεις και νέα έργα παραχώρησης στην Ελλάδα.

Ολα αυτά, έχουν γίνει πλέον απόλυτα κατανοητά και στην ευρωπαϊκή πλευρά γι' αυτό και πλέον το θέμα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της ατζέντας της τρόικας και της «Ομάδας Δράσης» της Ε.Ε. Ο ίδιος ο επικεφαλής του task force Χ. Ράιχενμπαχ και ο επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής της Ε.Ε. Γ. Χαν που βρέθηκε αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα, έχουν «πάρει το θέμα πάνω τους» σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προκειμένου να κινητοποιήσουν τους θεσμικούς μηχανισμούς της Ε.Ε. και να δοθεί η δυνατότητα εμπλοκής της ΕΤΕπ στη χρηματοδότηση των έργων ή των τραπεζών, κυρίως των ελληνικών, (μέσω μόχλευσης) που δανειοδοτούν τα έργα.

Εκλογές
Κρίσιμο ζήτημα θεωρούν οι Βρυξέλλες και την επικείμενη προεκλογική περίοδο. Το θέμα αυτό τέθηκε με απόλυτη σαφήνεια και από τον Γιοχάνες Χαν, ο οποίος τόνισε στις συζητήσεις με το Χ. Ράιχενμπαχ και τους Ελληνες κυβερνητικούς αξιωματούχους πως «ό,τι γίνει θα πρέπει να γίνει πριν ξεκινήσει η προεκλογική περίοδος» και τόνισε τη σημασία της πολιτικής σταθερότητας.

Οι διαπραγματεύσεις πάντως έχουν ξαναρχίσει ύστερα από μακρό διάστημα στασιμότητας κι αν και παραμένουν δύσκολες, κινούνται σύμφωνα με όλες τις πλευρές, σε θετική κατεύθυνση. Το σχέδιο που βρίσκεται στο τραπέζι αυτή τη στιγμή είναι η παροχή εγγυήσεων ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τα «αδιάθετα» του ΕΣΠΑ, ώστε να εξασφαλιστεί η εμπλοκή της ΕΤΕπ με τρόπο που άμεσα ή έμεσα (μέσω μόχλευσης) να διατεθούν 6,5 δισ. ευρώ για την υλοποίηση των έργων. Για να υπάρξει άμεση εμπλοκή της ΕΤΕπ θα χρειαστούν ορισμένες θεσμικές αλλαγές στο καταστατικό της Ε.Ε. κάτι για το οποίο συμφώνησε και ο επίτροπος Γ. Χαν και ανέλαβε σχετική πρωτοβουλία προκειμένου να ενημερώσει τα κοινοτικά όργανα.

Στο υπό διαπραγμάτευση σχέδιο φαίνεται ότι συμπεριλαμβάνεται και η αφαίρεση τεχνικού αντικειμένου από τα έργα, όπως αυτά είχαν καθοριστεί εξ αρχής. Θα πρέπει να θεωρείται σίγουρο ότι θα βγει εκτός σύμβασης το τμήμα Πύργος-Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού που ούτως ή άλλως εμφανίζει εμπλοκή λόγω Καϊάφα μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ, ενώ δεν αποκλείεται το τμήμα Πάτρα-Πύργος να μετατεθεί χρονικά, με τρόπο που να εξασφαλιστεί σε πρώτο στάδιο, η χρηματοδότηση για την υλοποίηση του άξονα έως την αχαϊκή πρωτεύουσα.

Επίσης, φαίνεται ότι θα «κοπεί» και ένα μεγάλο τμήμα από τον Ε-65 (Καλαμπάκα-Εγνατία), ενώ θα υπάρξουν και μικρού εύρους αλλαγές στην Ιόνια Οδό.

Τα νέα έργα
Αν επιλυθούν τα προβλήματα και ξανανοίξουν οι κρουνοί της χρηματοδότησης για τα οδικά έργα παραχώρησης θα δοθεί η δυνατότητα να γίνουν ελκυστικά για επενδύσεις και άλλα έργα παραχώρησης στην Ελλάδα, αρχής γενομένης από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού που θεωρείται το πλέον ώριμο έργο. Το υπουργείο Υποδομών είναι έτοιμο να προκηρύξει το έργο παραχώρησης που πλέον εντάσσεται ενισχυμένο και στο νέο, επικαιροποιημένο, ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας.

Εκτός της επέκτασης της Περιφερειακής Υμηττού που είχε προβλεφθεί στο προκαταρκτικό ρυθμιστικό σχέδιο, εντάσσεται όπως φαίνεται πλέον και η σήραγγα της Αργυρούπολης που θα ενώσει τα νότια προάστια με τα Μεσόγεια και το αεροδρόμιο, ενώ ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης και η επέκταση της λεωφόρου Κύμης, που θα ενώσει την Αττική Οδό με τον ΠΑΘΕ στο ύψος της Κάτω Κηφισιάς.

Επιπλέον, άμεσα το υπουργείο θα μπορέσει να τρέξει τουλάχιστον ένα ακόμη έργο παραχώρησης. Πρόκειται για τον άξονα Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, που θα λειτουργήσει σαν ευρεία παράκαμψη της Αττικής. Ηδη το υπουργείο έχει προχωρήσει σε βάθος τις μελέτες και το έργο θεωρείται ικανοποιητικό σε βαθμό ωριμότητας. Δεν αποκλείεται ακόμη να ενταχθεί στην ίδια σύμβαση παραχώρησης και η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας καθώς και η αντίστοιχη ζεύξη Λευκάδας. Το κόστος αυτών των έργων υπολογίζεται σε τουλάχιστον 800 εκατ. ευρώ.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και το αεροδρόμιο Καστελλίου, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του οποίου είναι «παγωμένος», λόγω κυρίως της ύφεσης και της έλλειψης χρηματοδότησης και κυρίως της επενδυτικής εμπιστοσύνης προς τα ελληνικά έργα. Το κόστος του έργου είναι περίπου 1 δισ. ευρώ.

ΕΣΠΑ
Η επίλυση των προβλημάτων που ταλανίζουν τις πέντε συμβάσεις παραχώρησης, ουσιαστικά θα «σώσει» και την υλοποίηση ενός ακόμη εργαλείου που έχει στα χέρια της η ελληνική κυβέρνηση, προκειμένου να διαμορφώσει συνθήκες ανάπτυξης, το ΕΣΠΑ. Αν ξεκινήσει και πάλι η χρηματοδότηση των πέντε έργων, εκτιμάται ότι άμεσα το υπουργείο θα μπορέσει να προχωρήσει στη συμβασιοποίηση έργων αξίας 500 εκατ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι μέσα στο 2012 θα μπορέσουν να δημοπρατηθούν μελέτες για έργα αξίας 4 δισ. ευρώ.

Στην «αιθουσα αναμονής» είναι κι άλλα έργα για τα οποία η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα μπορέσει να εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις, όπως η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, άλλα και η κατασκευή της Εξωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και της γέφυρας του Θερμαϊκού.

Στους στόχους του υπουργείου Υποδομών είναι και η παραχώρηση της λειτουργίας και συντήρησης της Εγνατίας Οδού καθώς και του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: