Στις καρναβαλικές εκδηλώσεις της Στερεάς αλλά και το παραδοσιακό έθιμο του Βλάχικου Γάμου στη Θήβα αναφέρεται με σημερινό της δημοσίευμα η εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ που καλεί κάθε ενδιαφερόμενο να επισκεφθεί μια απο τις πόλεις της Περιφέρειας μας.
Για την Θήβα αναφέρει το ρεπορτάζ:
Αν είναι για κάποιον λόγο ονομαστή η πόλη της Θήβας κατά τη διάρκεια της Αποκριάς είναι για την πετυχημένη αναπαράσταση του βλάχικου γάμου. Πρόκειται για ένα έθιμο το οποίο προήλθε από τους Βλάχους των ορεινών περιοχών της Ηπείρου, της Μακεδονίας και της Ρούμελης, οι οποίοι εγκατέλειψαν τα χωριά τους μετά την απελευθέρωση γύρω στα 1830, για να βρουν νοτιότερα πρόσφορο έδαφος.
Το βράδυ της Κυριακής της Τυρινής θα αρχίσει η προετοιμασία για τον γάμο. Οι «καπεταναίοι» με τον υπηρέτη «Πανούση» και με τη συνοδεία της πίπιζας και του νταουλιού βολτάρουν στα βλάχικα κονάκια, ώστε να μαζευτούν όλοι οι άνδρες του μπουλουκιού. Κατόπιν, στον δρόμο του Επαμεινώνδα, γίνεται το προξενιό και τα αρραβωνιάσματα, ενώ το τραγούδι και ο χορός δεν σταματούν παρά μόνο όταν ξημερώσει η Καθαρά Δευτέρα.
Μετά το πρωινό εγερτήριο, το «σκούξιμο του σκάρου», όπως το ονομάζουν οι κάτοικοι, κάθε μπουλούκι ανάβει τη δική του φωτιά και ψήνει την πίτα της νύφης, η οποία ονομάζεται πρόπυρα. Οι άνδρες του μπουλουκιού χορεύουν τον πυρρίχιο χορό, ενώ το μεσημέρι σημείο αφετηρίας της πομπής των μπουλουκιών για το κέντρο της πόλης είναι το εκκλησάκι της Αγίας Τριάδας. Η πομπή που καταλήγει στην πλατεία αφήνει εκεί την προίκα της νύφης και αρχίζει το ξύρισμα του γαμπρού. Ακολουθεί το «μυστήριο» του βλάχικου γάμου και ο χορός του πεθαμένου, ένα παλιό έθιμο πιθανόν προχριστιανικό κατάλοιπο.
Για την Θήβα αναφέρει το ρεπορτάζ:
Αν είναι για κάποιον λόγο ονομαστή η πόλη της Θήβας κατά τη διάρκεια της Αποκριάς είναι για την πετυχημένη αναπαράσταση του βλάχικου γάμου. Πρόκειται για ένα έθιμο το οποίο προήλθε από τους Βλάχους των ορεινών περιοχών της Ηπείρου, της Μακεδονίας και της Ρούμελης, οι οποίοι εγκατέλειψαν τα χωριά τους μετά την απελευθέρωση γύρω στα 1830, για να βρουν νοτιότερα πρόσφορο έδαφος.
Το βράδυ της Κυριακής της Τυρινής θα αρχίσει η προετοιμασία για τον γάμο. Οι «καπεταναίοι» με τον υπηρέτη «Πανούση» και με τη συνοδεία της πίπιζας και του νταουλιού βολτάρουν στα βλάχικα κονάκια, ώστε να μαζευτούν όλοι οι άνδρες του μπουλουκιού. Κατόπιν, στον δρόμο του Επαμεινώνδα, γίνεται το προξενιό και τα αρραβωνιάσματα, ενώ το τραγούδι και ο χορός δεν σταματούν παρά μόνο όταν ξημερώσει η Καθαρά Δευτέρα.
Μετά το πρωινό εγερτήριο, το «σκούξιμο του σκάρου», όπως το ονομάζουν οι κάτοικοι, κάθε μπουλούκι ανάβει τη δική του φωτιά και ψήνει την πίτα της νύφης, η οποία ονομάζεται πρόπυρα. Οι άνδρες του μπουλουκιού χορεύουν τον πυρρίχιο χορό, ενώ το μεσημέρι σημείο αφετηρίας της πομπής των μπουλουκιών για το κέντρο της πόλης είναι το εκκλησάκι της Αγίας Τριάδας. Η πομπή που καταλήγει στην πλατεία αφήνει εκεί την προίκα της νύφης και αρχίζει το ξύρισμα του γαμπρού. Ακολουθεί το «μυστήριο» του βλάχικου γάμου και ο χορός του πεθαμένου, ένα παλιό έθιμο πιθανόν προχριστιανικό κατάλοιπο.
Στην φωτογραφία που δημοσιεύει η εφημερίδα ξεχωρίζουν ο Σωτηράκης και ο Τάσος που έδιναν ξεχωριστό τόνο στο έθιμο της πόλης μας!
Περισσότερα στα ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου