Επιστολή Οικονομολόγων Στερεάς προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης και Τουριστικής Ανάπτυξης
Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,
Εκτιμούμε κατ΄ αρχάς ότι χρειάζεται να είναι πιο συγκεκριμένες, αντιγραφειοκρατικές και ξεκάθαρες οι διαδικασίες προκήρυξης και κατάθεσης επενδυτικών σχεδίων στα νέα προγράμματα.
Κυρίως πρέπει να κερδηθεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών και των επιχειρήσεων ώστε να έχουμε μεγαλύτερη συμμετοχή και απόλυτη απορρόφηση των εγκεκριμένων προϋπολογισμών των προγραμμάτων.
Σε όλες τις προκηρύξεις χρειάζεται να είναι επιλέξιμες οι δαπάνες μελετών και διαχείρισης των έργων, ώστε να διασφαλίζονται οι σωστές διαδικασίες κατάθεσης των επενδυτικών έργων αλλά και η υλοποίησή τους. Μια σκέψη είναι να δημιουργηθεί ένα μητρώο εγκεκριμένων μελετητών- συμβούλων όπως έγινε σε ορισμένα προγράμματα του ΕΟΜΜΕΧ. Επίσης ανάδοχοι φορείς πρέπει να είναι εκτός από Δημόσιες Αρχές και ανεξάρτητες αρχές με την εποπτεία του Δημοσίου και την συμμετοχή επιστημονικών φορέων (Οικονομικό Επιμ/ριο Ελλάδας, Τεχνικό Επιμ/ριο Ελλάδας και άλ.). Η εμπειρία του παρελθόντος, όπου σε ορισμένα προγράμματα οι ανάδοχοι ήταν οι Τράπεζες είχαμε σοβαρά προβλήματα. Δεν ενέκριναν ως επιλέξιμες τις δαπάνες για τη σύνταξη των επενδυτικών προτάσεων και την προετοιμασία των φακέλων, τις δαπάνες για μελέτες και κόστη για διαχείριση των έργων, με αποτέλεσμα τέτοια κόστη να επιβαρύνουν αποκλειστικά τους επενδυτές.
Παρατηρήθηκε ότι τις Τράπεζες περισσότερο τις ενδιέφεραν στο χρηματοδοτικό σχήμα, να υπάρχει τραπεζικός δανεισμός και στη συνέχεια στην φάση της υλοποίησης να δίνουν δάνεια με εκχώρηση της επιχορήγησης.
Επίσης ένα σοβαρό πρόβλημα αφορά την εξόφληση των Τιμολογίων.
Προϋπόθεση σε όλα τα προηγούμενα προγράμματα ήταν η ολική εξόφληση όλων των τιμολογίων και στη συνέχεια μπορούσε ο επενδυτής να καταθέσει έκθεση ολοκλήρωσης και ελέγχου, ώστε να μπορέσει να πάρει την επιχορήγηση. Η διαδικασία αυτή δημιουργεί πολλά προβλήματα στους επενδυτές οι οποίοι καταφεύγουν και πάλι σε δανεισμό αφού δεν έχουν την δυνατότητα να καλύψουν το 100 % του επενδυτικού σχεδίου ή να χρησιμοποιούν μεθόδους «εικονικών τιμολογίων», ανύπαρκτων δαπανών και μη αληθινών διαδικασιών εξόφλησης τους. Η πρότασή μας είναι, τα τιμολόγια των δαπανών που είναι ίσα με το ύψος της επιχορήγησης, να εξοφλούνται κατ΄ ευθείαν από τον ανάδοχο με επιταγή προς τους προμηθευτές ή με κατάθεση σε λογαριασμό τους.
Τέλος ένα σοβαρό πρόβλημα είναι η καταβολή του ΦΠΑ με τα τιμολόγια των επενδυτικών δαπανών. Η εξαίρεση από την προκαταβολή του ΦΠΑ των επενδυτικών δαπανών ( δαπάνες για πάγια στοιχεία), με ειδική άδεια από την οικεία ΔΟΥ του επενδυτή μετά την έγκριση του επενδυτικού σχεδίου, θα διευκόλυνε σημαντικά τους επενδυτές να υλοποιήσουν απρόσκοπα το επενδυτικό σχέδιο.
Συνοπτικά οι προτάσεις μας είναι:
Με το ποσόν της επιχορήγησης να εξοφλούνται αντίστοιχα τιμολόγια δαπανών της επένδυσης ( με δίγραμμες επιταγές ή με καταθέσεις σε λογαριασμούς όψεως των προμηθευτών του επενδυτή) και να μην είναι υποχρεωμένος ο κάθε επενδυτής να έχει ξοφλήσει προηγούμενα όλα τα τιμολόγια της επένδυσης και μετά να εισπράττει την επιχορήγηση.
Για τις επιλέξιμες δαπάνες του επενδυτικού σχεδίου εφόσον το επενδυτικό σχέδιο αφορά πάγιο εξοπλισμό, να εξαιρείται η καταβολή ΦΠΑ για τα τιμολόγια του επενδυτικού σχεδίου, με άδεια της αρμόδιας ΔΟΥ που θα εκδίδεται μετά την έγκριση του επενδυτικού σχεδίου και την κατάθεση των αντίστοιχων προτιμολογίων στην αρμόδια ΔΟΥ.
Στα προγράμματα να προβλέπεται υποχρεωτική δαπάνη για την κάλυψη συμβουλευτικών υπηρεσιών ώστε οι προτάσεις να επεξεργάζονται και να κατατίθενται από επαγγελματίες μελετητές με άδεια άσκησης επαγγέλματος μελετητή.
Οι ανάδοχοι φορείς των προγραμμάτων πρέπει να είναι ανεξάρτητες αρχές υπό την εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου και την συμμετοχή εκπροσώπων επιστημονικών και κλαδικών επιμ/ρίων και όχι οι Τραπεζικές επιχειρήσεις.
Με Εκτίμηση
Για την Τοπική Διοίκηση Ανατολικής Στερεάς
Ο Πρόεδρος
Κωνστ. Ρουσόπουλος
Εκτιμούμε κατ΄ αρχάς ότι χρειάζεται να είναι πιο συγκεκριμένες, αντιγραφειοκρατικές και ξεκάθαρες οι διαδικασίες προκήρυξης και κατάθεσης επενδυτικών σχεδίων στα νέα προγράμματα.
Κυρίως πρέπει να κερδηθεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών και των επιχειρήσεων ώστε να έχουμε μεγαλύτερη συμμετοχή και απόλυτη απορρόφηση των εγκεκριμένων προϋπολογισμών των προγραμμάτων.
Σε όλες τις προκηρύξεις χρειάζεται να είναι επιλέξιμες οι δαπάνες μελετών και διαχείρισης των έργων, ώστε να διασφαλίζονται οι σωστές διαδικασίες κατάθεσης των επενδυτικών έργων αλλά και η υλοποίησή τους. Μια σκέψη είναι να δημιουργηθεί ένα μητρώο εγκεκριμένων μελετητών- συμβούλων όπως έγινε σε ορισμένα προγράμματα του ΕΟΜΜΕΧ. Επίσης ανάδοχοι φορείς πρέπει να είναι εκτός από Δημόσιες Αρχές και ανεξάρτητες αρχές με την εποπτεία του Δημοσίου και την συμμετοχή επιστημονικών φορέων (Οικονομικό Επιμ/ριο Ελλάδας, Τεχνικό Επιμ/ριο Ελλάδας και άλ.). Η εμπειρία του παρελθόντος, όπου σε ορισμένα προγράμματα οι ανάδοχοι ήταν οι Τράπεζες είχαμε σοβαρά προβλήματα. Δεν ενέκριναν ως επιλέξιμες τις δαπάνες για τη σύνταξη των επενδυτικών προτάσεων και την προετοιμασία των φακέλων, τις δαπάνες για μελέτες και κόστη για διαχείριση των έργων, με αποτέλεσμα τέτοια κόστη να επιβαρύνουν αποκλειστικά τους επενδυτές.
Παρατηρήθηκε ότι τις Τράπεζες περισσότερο τις ενδιέφεραν στο χρηματοδοτικό σχήμα, να υπάρχει τραπεζικός δανεισμός και στη συνέχεια στην φάση της υλοποίησης να δίνουν δάνεια με εκχώρηση της επιχορήγησης.
Επίσης ένα σοβαρό πρόβλημα αφορά την εξόφληση των Τιμολογίων.
Προϋπόθεση σε όλα τα προηγούμενα προγράμματα ήταν η ολική εξόφληση όλων των τιμολογίων και στη συνέχεια μπορούσε ο επενδυτής να καταθέσει έκθεση ολοκλήρωσης και ελέγχου, ώστε να μπορέσει να πάρει την επιχορήγηση. Η διαδικασία αυτή δημιουργεί πολλά προβλήματα στους επενδυτές οι οποίοι καταφεύγουν και πάλι σε δανεισμό αφού δεν έχουν την δυνατότητα να καλύψουν το 100 % του επενδυτικού σχεδίου ή να χρησιμοποιούν μεθόδους «εικονικών τιμολογίων», ανύπαρκτων δαπανών και μη αληθινών διαδικασιών εξόφλησης τους. Η πρότασή μας είναι, τα τιμολόγια των δαπανών που είναι ίσα με το ύψος της επιχορήγησης, να εξοφλούνται κατ΄ ευθείαν από τον ανάδοχο με επιταγή προς τους προμηθευτές ή με κατάθεση σε λογαριασμό τους.
Τέλος ένα σοβαρό πρόβλημα είναι η καταβολή του ΦΠΑ με τα τιμολόγια των επενδυτικών δαπανών. Η εξαίρεση από την προκαταβολή του ΦΠΑ των επενδυτικών δαπανών ( δαπάνες για πάγια στοιχεία), με ειδική άδεια από την οικεία ΔΟΥ του επενδυτή μετά την έγκριση του επενδυτικού σχεδίου, θα διευκόλυνε σημαντικά τους επενδυτές να υλοποιήσουν απρόσκοπα το επενδυτικό σχέδιο.
Συνοπτικά οι προτάσεις μας είναι:
Με το ποσόν της επιχορήγησης να εξοφλούνται αντίστοιχα τιμολόγια δαπανών της επένδυσης ( με δίγραμμες επιταγές ή με καταθέσεις σε λογαριασμούς όψεως των προμηθευτών του επενδυτή) και να μην είναι υποχρεωμένος ο κάθε επενδυτής να έχει ξοφλήσει προηγούμενα όλα τα τιμολόγια της επένδυσης και μετά να εισπράττει την επιχορήγηση.
Για τις επιλέξιμες δαπάνες του επενδυτικού σχεδίου εφόσον το επενδυτικό σχέδιο αφορά πάγιο εξοπλισμό, να εξαιρείται η καταβολή ΦΠΑ για τα τιμολόγια του επενδυτικού σχεδίου, με άδεια της αρμόδιας ΔΟΥ που θα εκδίδεται μετά την έγκριση του επενδυτικού σχεδίου και την κατάθεση των αντίστοιχων προτιμολογίων στην αρμόδια ΔΟΥ.
Στα προγράμματα να προβλέπεται υποχρεωτική δαπάνη για την κάλυψη συμβουλευτικών υπηρεσιών ώστε οι προτάσεις να επεξεργάζονται και να κατατίθενται από επαγγελματίες μελετητές με άδεια άσκησης επαγγέλματος μελετητή.
Οι ανάδοχοι φορείς των προγραμμάτων πρέπει να είναι ανεξάρτητες αρχές υπό την εποπτεία του Ελληνικού Δημοσίου και την συμμετοχή εκπροσώπων επιστημονικών και κλαδικών επιμ/ρίων και όχι οι Τραπεζικές επιχειρήσεις.
Με Εκτίμηση
Για την Τοπική Διοίκηση Ανατολικής Στερεάς
Ο Πρόεδρος
Κωνστ. Ρουσόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου