Σε ημερίδα με θέμα «Γυναίκα και Μ.Μ.Ε», που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα της Γερουσίας της Βουλής των Ελλήνων προέδρευσε η Βασιλική Τσόνογλου-Βυλλιώτη, Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Ν. Βοιωτίας, μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ισότητας, Νεολαίας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Κοινοβουλίου. Στην ενδιαφέρουσα συζήτηση συμμετείχαν εκπρόσωποι όλων των πτερύγων του κοινοβουλίου, εκπρόσωποι φορέων και γυναικείων οργανώσεων απ’ όλη την Ελλάδα, η βοηθός συνήγορος του πολίτη για την ισότητα των φύλων, επιστήμονες και ειδικοί σύμβουλοι σε ζητήματα ισότητας και αιρετές γυναίκες. Η κυρία Βασιλική Τσόνογλου-Βυλλιώτη στην ομιλία της τόνισε ότι «Η έκφραση του προσώπου, οι κινήσεις του σώματος, η στάση του σώματος, η θέση της γυναίκας στο χώρο και πάντα σε σχέση με αυτή του άντρα που μπορεί να συμμετέχει μαζί της στη διαφήμιση στέλνουν λανθασμένα μηνύματα.
Οι διαφημίσεις είναι εργαλείο εξουσίας καθώς έχουν την δυνατότητα να επηρεάσουν το υποσυνείδητο εκατομμυρίων ανθρώπων με μία μόνο εικόνα. Οι διαφημίσεις βρίσκονται παντού. Στην τηλεόραση, στα έντυπα, στο δρόμο, στα μέσα μεταφοράς. Λανθασμένα πιστεύουμε ότι αγνοώντας τα μηνύματα που εκπέμπει και ότι μένουμε ανεπηρέαστοι, στην πραγματικότητα τα μηνύματα της εικόνας επιδρούν αποφασιστικά στις αξίες μας, στις επιλογές μας αλλά και στην συμπεριφορά μας.
Το γυναικείο σώμα αποτελεί το βασικό εργαλείο του εγχειρήματος και αυτό πουλάει τα πάντα. Ταυτίζοντας τη γυναίκα με τα μέρη του σώματός της κατ’ επιλογή, η διαφήμιση επιτυγχάνει την απογύμνωση της γυναίκας από την ανθρώπινη αξία της, την μετατρέπει σε αντικείμενο προώθησης των προϊόντων που διαφημίζει, την παρουσιάζει σαν κάτι απρόσωπο, κάτι που δεν συμβαίνει με τον άντρα, τον οποίο σχεδόν πάντα τον αντιμετωπίζει ως οντότητα.
Η απαξιωτική αυτή εικόνα της γυναίκας όπως έχει διαμορφωθεί στα ελληνικά ΜΜΕ εξακολουθεί να κυριαρχεί χωρίς ενδείξεις βελτίωσης, τουναντίον πληθαίνουν τα δείγματα εκμετάλλευσης του γυναικείου σώματος από τα ΜΜΕ, παρά τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες και τα διαβήματα των γυναικείων οργανώσεων. Επιπλέον, με τα στερεότυπα γυναικείων συμπεριφορών που προβάλλουν στο κοινό συντελούν, έστω και χωρίς πρόθεση, στην αύξηση των κρουσμάτων βίας, όπως έχουν καταγραφεί τα τελευταία δύο χρόνια στη χώρα μας εναντίον γυναικών.
Γι’ αυτό και πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα προς αποτελεσματική αντιμετώπιση των άνω συμπεριφορών. Ειδικότερα πρέπει να ληφθεί:
* Νομοθετική ρύθμιση που θα απαγορεύει την εκμετάλλευση του γυναικείου σώματος και την προώθηση σεξιστικών μηνυμάτων που μειώνουν την αξιοπρέπεια της γυναίκας.
* Εφαρμογή και στα ΜΜΕ της αρχής του gender mainstreaming που έχει θεσμοθετηθεί και στην Ελλάδα μετά το ψήφισμα του Συμβουλίου των υπουργών των κρατών μελών της ΕΕ στις 5/10/1995, ώστε να βελτιωθούν τα προβαλλόμενα στερεότυπα ανδρών και γυναικών σύμφωνα με τις αρχές της ισότητας των φύλων.
* Επιμόρφωση των εργαζομένων στα ΜΜΕ σχετικά με τα θέματα της ισότητας των φύλων, γεγονός που θα ενισχύσει την ευαισθητοποίηση και την κατάρτιση των εργαζόμενων και θα τους βοηθήσει στην καλύτερη αποτύπωση της κοινωνικής πραγματικότητας μέσα από την δουλειά τους στα ΜΜΕ.
Με τα παραπάνω συμπεράσματα συμφώνησαν και οι λοιπές συμμετέχουσες κλείνοντας τις εργασίες της ημερίδας και στέλνοντας το μήνυμα ότι με την αλληλεγγύη και την ενότητα των γυναικών θα επικρατήσει η δημοκρατία, η ισοπολιτεία και η ισονομία μεταξύ ανδρών και γυναικών στην κοινωνία του 21ου αιώνα.
Οι διαφημίσεις είναι εργαλείο εξουσίας καθώς έχουν την δυνατότητα να επηρεάσουν το υποσυνείδητο εκατομμυρίων ανθρώπων με μία μόνο εικόνα. Οι διαφημίσεις βρίσκονται παντού. Στην τηλεόραση, στα έντυπα, στο δρόμο, στα μέσα μεταφοράς. Λανθασμένα πιστεύουμε ότι αγνοώντας τα μηνύματα που εκπέμπει και ότι μένουμε ανεπηρέαστοι, στην πραγματικότητα τα μηνύματα της εικόνας επιδρούν αποφασιστικά στις αξίες μας, στις επιλογές μας αλλά και στην συμπεριφορά μας.
Το γυναικείο σώμα αποτελεί το βασικό εργαλείο του εγχειρήματος και αυτό πουλάει τα πάντα. Ταυτίζοντας τη γυναίκα με τα μέρη του σώματός της κατ’ επιλογή, η διαφήμιση επιτυγχάνει την απογύμνωση της γυναίκας από την ανθρώπινη αξία της, την μετατρέπει σε αντικείμενο προώθησης των προϊόντων που διαφημίζει, την παρουσιάζει σαν κάτι απρόσωπο, κάτι που δεν συμβαίνει με τον άντρα, τον οποίο σχεδόν πάντα τον αντιμετωπίζει ως οντότητα.
Η απαξιωτική αυτή εικόνα της γυναίκας όπως έχει διαμορφωθεί στα ελληνικά ΜΜΕ εξακολουθεί να κυριαρχεί χωρίς ενδείξεις βελτίωσης, τουναντίον πληθαίνουν τα δείγματα εκμετάλλευσης του γυναικείου σώματος από τα ΜΜΕ, παρά τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες και τα διαβήματα των γυναικείων οργανώσεων. Επιπλέον, με τα στερεότυπα γυναικείων συμπεριφορών που προβάλλουν στο κοινό συντελούν, έστω και χωρίς πρόθεση, στην αύξηση των κρουσμάτων βίας, όπως έχουν καταγραφεί τα τελευταία δύο χρόνια στη χώρα μας εναντίον γυναικών.
Γι’ αυτό και πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα προς αποτελεσματική αντιμετώπιση των άνω συμπεριφορών. Ειδικότερα πρέπει να ληφθεί:
* Νομοθετική ρύθμιση που θα απαγορεύει την εκμετάλλευση του γυναικείου σώματος και την προώθηση σεξιστικών μηνυμάτων που μειώνουν την αξιοπρέπεια της γυναίκας.
* Εφαρμογή και στα ΜΜΕ της αρχής του gender mainstreaming που έχει θεσμοθετηθεί και στην Ελλάδα μετά το ψήφισμα του Συμβουλίου των υπουργών των κρατών μελών της ΕΕ στις 5/10/1995, ώστε να βελτιωθούν τα προβαλλόμενα στερεότυπα ανδρών και γυναικών σύμφωνα με τις αρχές της ισότητας των φύλων.
* Επιμόρφωση των εργαζομένων στα ΜΜΕ σχετικά με τα θέματα της ισότητας των φύλων, γεγονός που θα ενισχύσει την ευαισθητοποίηση και την κατάρτιση των εργαζόμενων και θα τους βοηθήσει στην καλύτερη αποτύπωση της κοινωνικής πραγματικότητας μέσα από την δουλειά τους στα ΜΜΕ.
Με τα παραπάνω συμπεράσματα συμφώνησαν και οι λοιπές συμμετέχουσες κλείνοντας τις εργασίες της ημερίδας και στέλνοντας το μήνυμα ότι με την αλληλεγγύη και την ενότητα των γυναικών θα επικρατήσει η δημοκρατία, η ισοπολιτεία και η ισονομία μεταξύ ανδρών και γυναικών στην κοινωνία του 21ου αιώνα.
Διαβάστε επίσης:
Ομιλία-Νομισχέδιο για Βιοιποικιλότητα
Ομιλία-Νομισχέδιο για Βιοιποικιλότητα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου