Συν-ειρμικά ερωτήματα/ συν- ΕΙΡΜικός συλλογισμΟΣ
Κατσέλης Κωνσταντίνος,
Λαμπρινού Αναστασία
Φροντιστήρια Ειρμός Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο
Φροντιστήρια Ειρμός Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο
Οι βασικές γνωστικές λειτουργίες που συνθέτουν την ανάγνωση είναι η αποκωδικοποίηση και η κατανόηση. Με τον όρο αποκωδικοποίηση εννοούμε την αναγνώριση των γραπτών συμβόλων (γραμμάτων) και τη μετάφρασή τους σε φωνολογική παράσταση (ήχους). Δηλαδή, ένα παιδί βλέπει π.χ. τη λέξη «δέντρο» και την προφέρει ως «δέντρο».
Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η κατανόηση. Για να επιτευχθεί η κατανόηση της λέξης απαιτείται η ανάσυρση της σημασίας της με τη βοήθεια της μνήμης. Όταν, για παράδειγμα, ένας μαθητής γνωρίζει ήδη από τον προφορικό λόγο τη σημασία της λέξης «δέντρο» τότε καθίσταται δυνατή και η κατανόηση της αντίστοιχης γραπτής.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που ο μαθητής διεκπεραιώνει με επιτυχία τόσο την αποκωδικοποίηση όσο και την κατανόηση της γραπτής λέξης «δέντρο», μπορούμε να ισχυριστούμε ότι διαβάζει τη λέξη «δέντρο». Αν, όμως, για οποιοδήποτε λόγο δεν επιτυγχάνεται μια από τις δυο ή και οι δύο λειτουργίες (της αποκωδικοποίησης και της κατανόησης), τότε παρουσιάζονται προβλήματα στην ανάγνωση.
2. Βοηθά τη μάθηση της ανάγνωσης μιας νέας λέξης η ταυτόχρονη παρουσίαση της αντίστοιχης εικόνας;
Οι υποστηρικτές της «ολικής» μεθόδου διδασκαλίας ισχυρίζονται ότι το παιδί μπορεί να «διαβάσει» μια λέξη μόνο με τη βοήθεια της εικόνας χωρίς ακόμη να μπορεί να διακρίνει τα γραφήματά (γράμματά) της. Με αυτό τον τρόπο ενθαρρύνουν τα παιδιά ότι τάχα μπορούν ήδη να διαβάζουν. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, καθώς η παρουσίαση της εικόνας συμβάλλει μεν στην κατανόηση της παρουσιαζόμενης νέας λέξης, ωστόσο, δε βοηθά το παιδί στο να την αποκωδικοποιήσει, να επεξεργαστεί δηλαδή τα γραφήματά της.
Η συνέχεια εδω
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου