«Προέρχομαι από μία αγροτική περιοχή, από έναν αγροτικό νομό, το Νομό Βοιωτίας, ο οποίος είναι πολύπαθος. Εκείνο που προέχει, όμως, είναι να φροντίσουμε να υπάρχουν δημοτικά σφαγεία. Τα δημοτικά σφαγεία είναι ένα θέμα που απασχολεί ολόκληρο το Νομό και θα γίνει ακόμη εντονότερο όσο πλησιάζουν οι ημέρες του Πάσχα».
Στην Ολομέλεια της Βουλής μίλησε 7 Μαρτίου 2012 η βουλευτής Βασιλική Τσόνογλου-Βυλλιώτη στο νομοσχέδιο που αφορά «Ρυθμίσεις για την κτηνοτροφία και τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις». Η τοποθέτησή της ήταν η ακόλουθη:
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΟΝΟΓΛΟΥ-ΒΥΛΛΙΩΤΗ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αξιότιμε κύριε Υπουργέ, κύριε Δριβελέγκα, μέσα σε αυτήν την κρίση, την εντονότερη που βιώνει η χώρα μας μεταπολιτευτικά, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τολμά και παρεμβαίνει, ώστε να λυθεί ένα μεγάλο κομμάτι που ωφελεί έναν προεξέχοντα κλάδο της οικονομίας μας, την κτηνοτροφία.
Είναι αλήθεια ότι ο αγροτικός τομέας παρουσιάζει μία δυσχέρεια ως προς το οικονομικό, γιατί πράγματι σήμερα το αγροτικό εισόδημα συνεχώς συρρικνώνεται, πολύ περισσότερο το εισόδημα των κτηνοτρόφων μας, οι οποίοι δεν μπορούν να ορθώσουν ανταγωνιστικό ανάστημα εν όψει και της ζήτησης που ολοένα αυξάνει, με συνέπεια να παρουσιάζεται ελλειμματικό το ισοζύγιο εξαγωγών - εισαγωγών στην περίπτωση του κρέατος και όχι μόνο. Και στο γάλα και στο μαλλί και σε όλα τα παράγωγα των ζώων.
Πραγματικά πέρασε πολύς καιρός από τον ΔΝΖ του 1912 που καθόριζε τα βοσκοτόπια και πραγματικά πολλοί κτηνοτρόφοι μας, μεγάλης ηλικίας σήμερα, έχτιζαν παράνομα στάβλους με τσίγκους, με λαμαρίνες, μέσα σε δάση, χωρίς άδειες και πολύ περισσότερο μέσα σε οικισμούς, γεγονός που επέβαλε μία σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων, που ωστόσο δεν επέτρεψαν στους κτηνοτρόφους μας να αναπτύξουν έναν υγιή ανταγωνισμό.
Ναι μεν ισχύει ο υγειονομικός κανονισμός, πόσα οικόσιτα ζώα επιτρέπονται μέσα στους οικισμούς, ναι μεν ισχύουν οι διατάξεις που πρέπει να υπάρχουν για τους στάβλους, πώς πρέπει να εκδίδονται οι άδειες για τη νομιμοποίησή τους κ.ο.κ., πλην όμως μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ένα νομοθετικό πλαίσιο να βοηθά όλους αυτούς τους ανθρώπους, που ναι μεν μπορεί να αυθαιρέτησαν σε όλον αυτόν τον διαδραμώντα χρόνο, επειδή όμως δεν υπήρχε ένα σωστό νομοθετικό πλαίσιο, ώστε να απαλείψει γραφειοκρατίες και μεγάλη καταταλαιπώρηση και δαπάνη σε χρόνο και χρήμα, ώστε να τακτοποιηθούν, να δώσει ριζοσπαστικές λύσεις, ώστε όλες αυτές οι ιστορίες να εκλείψουν και στους νέους κτηνοτρόφους να δώσουν το θεσμικό αυτό πλαίσιο και τη δυνατότητα, ώστε να μπορούν να αναπτύξουν μία υγιή, ανταγωνιστική κτηνοτροφική επιχείρηση.
Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί που ισχύουν με το νέο νόμο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης δίνουν τη δυνατότητα σε νέους κτηνοτρόφους να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα και πολύ περισσότερο, να πολεμήσουν με άλλες ανταγωνιστικές εταιρείες ή συνεταιρισμούς του εξωτερικού. Πράγματι, το καινούργιο αυτό νομοσχέδιο που εισάγει το Υπουργείο δίνει τη δυνατότητα να νομιμοποιηθούν οι αυθαίρετες κατασκευές –και μάλιστα βάζει και προθεσμία σ' αυτό- και να μπορέσουν με την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την απλούστευση των διαδικασιών με ταχύτητα πλέον να νομιμοποιείται και να εκδίδεται η αδειοδότηση για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις. Επίσης, δημιουργεί το one stop shop, δηλαδή μία υπηρεσία στην περιφέρεια για τη διευθέτηση των προβλημάτων αυτών, ενώ καθορίζει τις Επιτροπές Σταβλισμού ανά περιφέρεια και πάλι. Αυτό το γεγονός, όμως, βρίσκει αντίθετους τους κτηνοτρόφους, που επιμένουν στην τροπολογία που θα αναπτύξω και ζητούν οι Επιτροπές Σταβλισμού να είναι εγκατεστημένες σε κάθε καλλικρατικό δήμο και όχι στην περιφέρεια, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα της επιτάχυνσης και η δυνατότητα της άμεσης επαφής και αυτοψίας στις εγκαταστάσεις τους, προκειμένης της αδειοδοτήσεώς τους.
Το παρόν νομοσχέδιο πράγματι ήρθε να αντιμετωπίσει μία πραγματική κατάσταση που είχε δημιουργηθεί, όπως προείπαμε και ένα νομικό καθεστώς που ίσχυε και δεν ανταποκρινόταν στις σύγχρονες ανάγκες. Στοχεύει ακριβώς σε αυτές τις απλοποιήσεις, στις αδειοδοτήσεις και κυρίως στην κατάρτιση ενός μητρώου κτηνοτρόφου που δεν υπάρχει και στην απαλλαγή από τα πρόστιμα εκείνων που έχουν αυθαιρετήσει. Πράγματι, είναι πάρα πολλοί εκείνοι, οι οποίοι έχουν χτίσει σε δάση, σε δασικές εκτάσεις, είναι ακόμα εντός οικισμών, έχουν αυθαίρετες κατασκευές. Όλους αυτούς τους ανθρώπους θα πρέπει να τους βοηθήσουμε, ώστε να γίνουν νόμιμοι.
Με βάση, λοιπόν, αυτές τις διατάξεις τόσο η Ένωση Αυγουλοπαραγωγών όσο και η Ένωση Κτηνοτροφικών-Πτηνοτροφικών Μονάδων προτείνουν κάποιες τροπολογίες, τις οποίες έχω καταθέσει. Πιστεύω ότι είναι ουσιαστικές και θα πρέπει, αξιότιμε κύριε Υπουργέ, να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη, ώστε να γίνουν και οι αναγκαίες τροποποιήσεις.
Στο άρθρο 4 προτείνεται, όπως είπαμε, η τριμελής Επιτροπή Σταβλισμού να εγκαθίσταται στην έδρα κάθε καλλικρατικού δήμου.
Στο άρθρο 5 προτείνεται να αυξηθεί η επιτρεπόμενη επιφάνεια της σταβλικής εγκατάστασης από τα 250 στα 300 τετραγωνικά μέτρα, ώστε να μην είναι αναγκαία για την επέκταση αυτή η έκδοση περιβαλλοντικής μελέτης, η οποία έχει δαπάνη και να επιτρέπεται για την κατηγορία αυτή αποθηκευτικός χώρος έκτασης 300 τετραγωνικών μέτρων τουλάχιστον, που είναι ανάλογος με την έκταση, για την οποία μιλήσαμε παραπάνω.
Στο άρθρο 13 προτείνεται να τροποποιηθεί η παράγραφος 1, ώστε να είναι ήδη προκαθορισμένες από τις Επιτροπές Σταβλισμού και τον οικείο δασάρχη οι περιοχές εκείνες όπου δύναται να εγκατασταθεί στάβλος.
Βεβαίως, αυτό θα πρέπει να έρθει παράλληλα και με τη σύνταξη των δασικών χαρτών, ώστε να προσδιορίζεται προκαταβολικά και όχι να υποβάλει αίτηση ο κτηνοτρόφος και μετά να περιμένουμε πότε θα αποφανθεί η Επιτροπή Σταβλισμού και ο δασάρχης για το αν επιτρέπεται ή απαγορεύεται.
Στο άρθρο 15, παράγραφος 1, εδάφιο 2, προτείνεται στη διάρκεια της τριετίας –αυτό αφορά και τις πτηνοτροφικές μονάδες- να αναστέλλονται όχι μόνο τα πρόστιμα από την αυθαίρετη κατεδάφιση και οι παρεπόμενες των προστίμων κυρώσεις, αλλά και όλες οι παρεπόμενες διοικητικές αποφάσεις, όπως διακοπή της λειτουργίας των μονάδων, αποφάσεις εκποίησης ζωικού πληθυσμού, κ.λπ.. Επίσης, θα πρέπει να ανακαλούνται οριστικά οι παραπάνω κυρώσεις όχι μόνο στην περίπτωση που εκδοθούν απαιτούμενες διοικητικές πράξεις και εγκλήσεις, αλλά και στην περίπτωση που η μονάδα δεν κατορθώσει μέσα στην τριετία, αλλά στο μεταξύ έχουν αρθεί οι λόγοι που επιβάλλουν τις κυρώσεις, διότι συμμορφώθηκε, διότι γκρέμισε το αυθαίρετο, κ.ο.κ..
Και βέβαια, στο άρθρο 15, παράγραφος 5, προτείνεται στις ρυθμίσεις θεμάτων κτηνοτροφίας και άλλες διατάξεις, να υπάρχει προκαταβολικώς καθορισμένη η απόσταση. Γιατί ποια Επιτροπή Σταβλισμού θα αποφασίσει λιγότερη την απόσταση από 25%, όταν διαμαρτυρηθεί έστω και ένας πολίτης;
Τέλος, στο άρθρο 6, παράγραφος 2 του ν. 3698/2008, για το οποίο ρύθμιση αφορά και το παρόν νομοσχέδιο, να συμπληρωθεί ότι τις υφιστάμενες κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται σε λειτουργία ή έχουν διακόψει προσωρινά τη λειτουργία τους για οποιοδήποτε λόγο και οι οποίες μέχρι την έναρξη του παρόντος έχουν αυξήσει τη δυναμικότητά τους, με αποτέλεσμα τη μη τήρηση των ελαχίστων αποστάσεων, να μην τις καταστρέφουμε και να έχουν τη δυνατότητα, τουλάχιστον για τις υφιστάμενες αυτές μονάδες, εφόσον υπάρχει μελέτη περιβαλλοντικών όρων, να εγκρίνεται, αν τηρούν όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις του νόμου.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, εγώ προέρχομαι από μία αγροτική περιοχή, από έναν αγροτικό νομό, το Νομό Βοιωτίας, ο οποίος είναι πολύπαθος. Όλοι τον γνωρίζουμε για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που έχει και για την άναρχη δόμηση στις βιομηχανίες. Εκείνο που προέχει, όμως, είναι να φροντίσουμε να υπάρχουν δημοτικά σφαγεία. Τα δημοτικά σφαγεία είναι ένα θέμα που απασχολεί ολόκληρο το Νομό και θα γίνει ακόμη εντονότερο όσο πλησιάζουν οι ημέρες του Πάσχα. Δεν υπάρχει δημοτικό σφαγείο στο Νομό Βοιωτίας που να λειτουργεί νόμιμα, με συνέπεια.
Οι κτηνοτρόφοι μας είτε αναγκάζονται να πηγαίνουν σε άλλους νομούς, κάτι που σημαίνει δαπάνη και χρόνο, ή κάποιοι επιτήδειοι να σφάζουν σε άγνωστα σημεία, που βεβαίως δεν μπορούμε να τα βρούμε, με τρόπο επισφαλή για τη δημόσια υγεία. Επιτέλους, πρέπει να σκύψει το Υπουργείο πάνω σ' αυτό το ακανθώδες ζήτημα και να επισπευστούν οι διαδικασίες είτε αυτές αφορούν εμπλεκόμενη άλλη υπηρεσία, όπως το Υπουργείο Υγείας, για παράδειγμα, για την περιοχή των δημοτικών σφαγείων Θήβας, όπως το δασαρχείο, για τη δημοτική ενότητα και τα δημοτικά σφαγεία Αράχωβας. Είναι ένα πρόβλημα σύνθετο.
Απασχολεί τους κτηνοτρόφους από άκρη σε άκρη στο Νομό, από τα Δερβενοχώρια μέχρι την Αράχωβα.
Πιστεύω, κύριε Υπουργέ, ότι θα ενσκύψετε με ενδιαφέρον και θα συμμεριστείτε την αγωνία τους πάνω στην επίλυση αυτού του τόσο σημαντικού ζητήματος για το Νομό Βοιωτίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου